Парадак разгляду зваротаў грамадзян і юрыдычных асоб
Работа са зваротамі грамадзян, у тым ліку індывідуальных прадпрымальнікаў, і юрыдычных асоб у дзяржаўнае прадпрыемства "Усход") ажыццяўляецца ў адпаведнасці:
- з Канстытуцыяй Рэспублікі Беларусь;
- з Законам Рэспублікі Беларусь ад 18 лiпеня 2011 года "Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асобаў";
- з Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 15 кастрычніка 2007 г. № 498 "Аб дадатковых мерах па працы са зваротамі грамадзян і юрыдычных асобаў";
- з Дырэктывай Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 27 снежня 2006 г. № 2 "Аб дэбюракратызацыі дзяржаўнага апарату і павышэнні якасці забеспячэння жыццядзейнасці насельніцтва»;
У дзяржаўным прадпрыемстве "Усход" разглядаюцца звароты, якія паступілі:
у пісьмовай форме;
у электроннай форме;
у вуснай форме падчас асабістага прыёму.
Пісьмовыя звароты
Пісьмовыя звароты могуць быць пададзены нарачным (кур'ерам), у ходзе асабістага прыёму, або накіраваны з дапамогай паштовай сувязі па адрасе:
Мінскі раён, аг.Атоліна, 223011, вул.Цэнтральная, д.1
Звароты выкладаюцца на беларускай ці рускай мове.
Пісьмовыя звароты грамадзян, у тым ліку індывідуальных прадпрымальнікаў, павінны змяшчаць:
найменне і (або) адрас арганізацыі або пасаду і (або) прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы асобы, якім накіроўваецца зварот;
прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы грамадзяніна, адрас яго месца жыхарства (месца знаходжання);
выклад сутнасці звароту;
асабісты подпіс грамадзяніна (грамадзян).
Пісьмовыя звароты юрыдычных асоб павінны змяшчаць:
найменне і (або) адрас арганізацыі або пасаду і (або) прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы асобы, якім накіроўваецца зварот;
поўнае найменне юрыдычнай асобы і яе месца знаходжання;
выклад сутнасці звароту;
прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы кіраўніка або асобы, упаўнаважанай ва ўстаноўленым парадку падпісваць звароты;
асабісты подпіс кіраўніка або асобы, упаўнаважанай ва ўстаноўленым парадку падпісваць звароты.
Тэкст звароту павінен паддавацца чытанню. Рукапісныя звароты павінны быць напісаны дакладным, пераборлівым почыркам. Не дапускаецца ўжыванне ў зваротах нецэнзурных або абразлівых слоў або выразаў.
Да пісьмовых зваротаў, якія падаюцца прадстаўнікамі заяўнікаў, дадаюцца дакументы, якія пацвярджаюць іх паўнамоцтвы.
У зваротах павінна змяшчацца інфармацыя аб выніках іх папярэдняга разгляду з дадаткам (пры наяўнасці) дакументаў, якія пацвярджаюць гэту інфармацыю.
Рэгістрацыя зваротаў і тэрміны пры разглядзе зваротаў
Звароты заяўнікаў рэгіструюцца ў дзень іх паступлення, а звароты, якія паступілі ў непрацоўны дзень (непрацоўны час), рэгіструюцца не пазней чым у першы, наступны за ім працоўны дзень.
Звароты, якія паступілі ў арганізацыю і адносяцца да яе кампетэнцыі, разглядаюцца не пазней за 15 каляндарных дзён, а звароты, якія патрабуюць дадатковага вывучэння і праверкі - не пазней за адзін месяц, калі іншы тэрмін не ўстаноўлены заканадаўчымі актамі.
Калі ў звароце змяшчаюцца пытанні, якія не адносяцца да кампетэнцыі арганізацыі на працягу 5 рабочых дзён, зварот накіроўваецца для разгляду арганізацыі ў адпаведнасці з іх кампетэнцыяй з паведамленнем у той жа тэрмін заяўніка або ў той жа тэрмін пакідаецца зварот без разгляду па сутнасці з паведамленнем аб гэтым заяўніка з указаннем прычыны і тлумачэннем, у якую арганізацыю і ў якім парадку трэба звярнуцца для вырашэння пытанняў, выкладзеных у звароце.
Электронны зварот
З 2 студзеня 2023 г. прыём і апрацоўка электронных зваротаў ажыццяўляецца арганізацыяй толькі пры дапамозе дзяржаўнай адзінай (інтэграванай) рэспубліканскай сістэмы ўліку і апрацоўкі зваротаў грамадзян і юрыдычных асоб (обращения.бел).
Адказы (паведамленні) на электронныя звароты накіроўваюцца праз сістэму ўліку і апрацоўкі зваротаў (обращения.бел) спасылка, за выключэннем выпадку, калі заяўнік у сваім электронным звароце просіць накіраваць пісьмовы адказ.
Звароты, якія паступілі на адрас электроннай пошты, рэгістрацыі, а таксама разгляду не падлягаюць, і адказы па іх не накіроўваюцца.
Аб патрабаваннях, што прад'яўляюцца да электронных, зваротах.
Аб патрабаваннях, што прад'яўляюцца да электронных, зваротаў.
Электронны зварот – зварот заяўніка, пададзены праз сістэму ўліку і апрацоўкі зваротаў.
Звароты выкладаюцца на беларускай ці рускай мове.
Электронныя звароты грамадзян павінны змяшчаць:
найменне і (або) адрас арганізацыі або пасаду асобы, якім накіроўваецца зварот;
прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы грамадзяніна, адрас яго месца жыхарства (месца знаходжання);
выклад сутнасці звароту;
Адрас электроннай пошты.
Электронныя звароты юрыдычных асоб і індывідуальных прадпрымальнікаў павінны змяшчаць:
найменне і (або) адрас арганізацыі або пасаду асобы, якім накіроўваецца зварот;
поўнае найменне юрыдычнай асобы і яе месца знаходжання;
выклад сутнасці звароту;
прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы кіраўніка або асобы, упаўнаважанай ва ўстаноўленым парадку падпісваць звароты;
Адрас электроннай пошты.
Не дапускаецца ўжыванне ў зваротах нецэнзурных або абразлівых слоў або выразаў.
Да электронных зваротаў, якія падаюцца прадстаўнікамі заяўнікаў, павінны прыкладацца электронныя копіі дакументаў, якія пацвярджаюць іх паўнамоцтвы.
У зваротах павінна змяшчацца інфармацыя аб выніках іх папярэдняга разгляду з дадаткам (пры наяўнасці) дакументаў, якія пацвярджаюць гэту інфармацыю.
Парадак разгляду зваротаў, якія паступілі падчас асабістага прыёму
У арганізацыі праводзіцца асабісты прыём грамадзян, у тым ліку індывідуальных прадпрымальнікаў, іх прадстаўнікоў, прадстаўнікоў юрыдычных асоб (далей - асабісты прыём) у адпаведнасці з графікам асабістага прыёму. Пра неабходнасць прадстаўлення дакументаў і (або) звесткі ў форме файлаў, якія прымацоўваюцца да электроннага звароту, і дапушчальных фарматах такіх файлаў
Папярэдні запіс на асабісты прыём да кіраўніцтва дзяржаўнага прадпрыемства "Усход" вядзецца па тэлефоне 80175115638.
Пры вусным звароце заяўнік павінен прад'явіць дакумент, які пацвярджае асобу. Прадстаўнікі заяўнікаў павінны прад'явіць таксама дакументы, якія пацвярджаюць іх паўнамоцтвы.
Службовыя асобы арганізацыі, якія праводзяць асабісты прыём, а таксама работнікі арганізацыі, упаўнаважаныя ажыццяўляць папярэдні запіс на асабісты прыём, не маюць права адмовіць у асабістым прыёме, запісы на асабісты прыём, за выключэннем выпадкаў:
звароты па пытаннях, якія не адносяцца да кампетэнцыі арганізацыі;
звароты ў неўстаноўленыя дні і гадзіны;
калі заяўніку ўжо быў дадзены вычарпальны адказ на пытанні, якія яго цікавяць;
калі з заяўнікам спынена перапіска па выкладзеных у звароце пытаннях;
калі заяўнік прымяняе тэхнічныя сродкі (аўдыёі відэазапіс, кіна- і фотаздымку) без згоды службовай асобы, якая праводзіць асабісты прыём, і адмаўляецца спыніць іх прымяненне;
пры непрад'яўленні дакумента, які сведчыць асобу заяўніка, яго прадстаўніка, а таксама дакумента, які пацвярджае паўнамоцтвы прадстаўніка заяўніка.
Пры часовай адсутнасці ў дзень асабістага прыёму дырэктара арганізацыі асабісты прыём праводзіць асобу, якая выконвае яе абавязкі.
Калі на дзень асабістага прыёму прыпадае дзяржаўнае свята або святочны дзень, аб'яўлены непрацоўным, дзень асабістага прыёму пераносіцца на наступны за ім працоўны дзень.
Пры правядзенні асабістага прыёму па рашэнню дырэктара арганізацыі могуць прымяняцца тэхнічныя сродкі (аўдыё- і відэазапіс, кіна- і фотаздымка), аб чым заяўнік павінен быць паведамлены да пачатку асабістага прыёму.
Вусныя звароты лічацца разгледжанымі па сутнасці, калі разгледжаны ўсе выкладзеныя ў іх пытанні, прыняты належныя меры па абароне, забеспячэнні рэалізацыі, аднаўленні правоў, свабод і (або) законных інтарэсаў заяўнікаў і адказы аб'яўлены заяўнікам падчас асабістага прыёму, на якім выкладзены вусныя звароты.
Калі для вырашэння пытання, выкладзенага ў вусным звароце і які адносіцца да кампетэнцыі арганізацыі, патрабуюцца дадатковае вывучэнне і праверка, зварот выкладаецца заяўнікам у пісьмовай форме і падлягае разгляду ў парадку, устаноўленым для пісьмовых зваротаў.
Вусныя звароты могуць быць пакінуты без разгляду па сутнасці, калі:
не прад'яўлены дакументы, якія пацвярджаюць асобу заяўнікаў, іх прадстаўнікоў, а таксама дакументы, якія пацвярджаюць паўнамоцтвы прадстаўнікоў заяўнікаў;
звароты змяшчаюць пытанні, вырашэнне якіх не адносіцца да кампетэнцыі арганізацыі;
заяўніку ўжо быў дадзены вычарпальны адказ на пытанні, якія яго цікавяць, або перапіска з гэтым заяўнікам па такіх пытаннях была спынена;
заяўнік у ходзе асабістага прыёму дапускае ўжыванне нецэнзурных або абразлівых слоў або выразаў;
заяўнік прымяняе тэхнічныя сродкі (аўдыё- і відэазапіс, кіна- і фотаздымку) без згоды службовай асобы, якая праводзіць асабісты прыём, і адмаўляецца спыніць іх прымяненне;
звароты змяшчаюць пагрозы жыццю, здароўю і маёмасці, прымушэнне да ўчынення супрацьпраўнага дзеяння або заяўнік іншым спосабам злоўжывае правам на зварот.
Аб парадку падачы і разгляду зваротаў, выпадках пакідання зваротаў без разгляду па сутнасці
Звароты разглядаюцца ў адпаведнасці з патрабаваннямі заканадаўства Рэспублікі Беларусь.
На звароты даюцца пісьмовыя адказы (накіроўваюцца пісьмовыя апавяшчэнні) у выпадках, калі:
– заяўнік у сваім звароце просіць накіраваць пісьмовы адказ або адначасова накіраваць пісьмовы адказ і адказ на адрас яго электроннай пошты;
– у звароце ўказаны адрас электроннай пошты, па якім па тэхнічных прычынах не ўдалося даставіць адказ (апавяшчэнне).
З 2 студзеня 2023 г. прыём і апрацоўка электронных зваротаў ажыццяўляецца арганізацыяй толькі пры дапамозе дзяржаўнай адзінай (інтэграванай) рэспубліканскай сістэмы ўліку і апрацоўкі зваротаў грамадзян і юрыдычных асоб (обращения.бел).
Звароты падаюцца ў арганізацыі да кампетэнцыі якіх адносіцца вырашэнне пытанняў, выкладзеных у зваротах.
Арганізацыі пры паступленні да іх зваротаў, якія змяшчаюць пытанні, вырашэнне якіх не адносіцца да іх кампетэнцыі, на працягу пяці рабочых дзён накіроўваюць звароты для разгляду арганізацыям у адпаведнасці з іх кампетэнцыяй і паведамляюць заяўнікаў у той жа тэрмін альбо ў той жа тэрмін у парадку, устаноўленым Закон Рэспублікі Беларусь ад 15 лiпеня 2015 г. № 306-з «аб зваротах грамадзян і юрыдычных асобаў", пакідаюць звароту без разгляду па сутнасці і паведамляюць аб гэтым заяўнікаў з растлумачэннем, у якую арганізацыю і ў якім парадку трэба апра титься для вырашэння пытанняў, выкладзеных у зваротах.
Звароты, у якіх абскарджваюцца судовыя пастановы, не пазней за пяць працоўных дзён вяртаюцца заяўнікам з тлумачэннем ім парадку абскарджання судовых пастаноў.
Звароты, якія змяшчаюць інфармацыю аб падрыхтоўцы правапарушэння, або якое здзяйсняецца ці здзейсненае, або іншым правапарушэнні, не пазней за пяць працоўных дзён накіроўваюцца арганізацыямі, у якія яны паступілі, у адпаведныя праваахоўныя або іншыя дзяржаўныя органы.
Забараняецца накіроўваць скаргі ў арганізацыі, дзеянні (бяздзеянне) якіх абскарджваюцца, за выключэннем выпадкаў, калі разгляд такой катэгорыі зваротаў адносіцца да выключнай кампетэнцыі гэтых арганізацый.
Пакіданне зваротаў без разгляду па сутнасці
Пісьмовыя звароты могуць быць пакінутыя без разгляду па сутнасці, калі звароты не адпавядаюць патрабаванням, што прад'яўляюцца да электронных зваротах.
Ананімныя звароты, гэта значыць звароты заяўнікаў, у якіх не адзначаны прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое маецца) або ініцыялы грамадзяніна ці адрас яго месца жыхарства (месца знаходжання) альбо найменне юрыдычнай асобы (поўнае або скарочанае) або яго месца знаходжання або названыя дадзеныя не адпавядаюць рэчаіснасці, не падлягаюць разгляду, калі яны не ўтрымліваюць звестак аб рыхтуецца, здзяйсняецца ці здзейсненае злачынстве.
Пры пакіданні звароту без разгляду па сутнасці, за выключэннем выпадкаў, прадугледжаных абзацам сёмым пункта 1 артыкула 15, артыкулам 23 Закона Рэспублікі Беларусь ад 15 лiпеня 2015 г. № 306-З «Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асобаў", заяўнік на працягу пяці рабочых дзён паведамляецца аб пакіданні звароту без разгляду па сутнасці з указаннем прычын прыняцця такога рашэння.
У выпадках, прадугледжаных абзацамі трэцім і чацвёртым пункта 1 артыкула 15 Закона Рэспублікі Беларусь ад 15 лiпеня 2015 г. № 306-З «Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асобаў", заяўнікам таксама тлумачыцца, у якую арганізацыю і ў якім парадку трэба звярнуцца для вырашэння пытанняў , выкладзеных у зваротах.
Водгук звароту
Водгук звароту ажыццяўляецца шляхам падачы пісьмовай заявы або напрамкі заявы ў электроннай форме тым жа спосабам, якім было накіравана электронны зварот.
Абскарджанне адказаў на звароты
Адказ арганізацыі на зварот або рашэнне аб пакіданні звароту без разгляду па сутнасці можа быць абскарджаны ў вышэйстаячай арганізацыі або судзе.